Wednesday, April 09, 2008

Bibliotekets nettilbud til børn - mellem public service og underholdnin


ved.Anna Enemark

Der er brug for biblitekes, viden og dannelse på nettetGive børn gode oplevelser på nettet
Bidrage til udvikling af børns digitale dannelse
Biblioteker udnytter og understøtter sociale teknologier.
Personalet er værker og ressourcer i virtuelle netværk for børn (JMU: hmm er det rigtigt?)

Fastholde og udvikle den brede formidlerrolle
brug for koordineret indsats
samspil med prof parter
vægt op wrapping og indhold
vi vil/skal mere end at underholde

UPS UPS UPS UPS!!!!
DR har uofficielt luftet at de vil placere et studie på et bibliotek og sende (og producere?) der fra!

Børn foretrækker til en hver tid kommercielle tilbud. Hmm ja det er nok rigtigt, men det er vel ikke der kommercielle de ser efter men hvor godt tilbudet er lavet! Hvis vi/bibliotekerne med CB kan lave noget godt der har den rette wrapping og feel, så sluger de nok det!

JMU: CB tager ikke stilling til dannelsen, men ligger den ud over deres arbejde?

Udveksling mellem læring og kulturformidling
Læring og leg som middel og mål
leg som driver for læring

Kontakten med barnet:
hvornår er det leg for legens egene skyle (Det er ikke Pixeline vi vil....hmm er det ikke den gode edutainment?JMU)
hvornår er det formidling
hvornår er det læring

Nyt syn på læring og formidling:
læring foregår i alle de aranaer hvor børn færdes
fra tankpasser til medskaber (bib rolle)

Har CB tanker om hvad der skal genbruges af det indhold der ligger på biblioteksernes sider nu?

No comments: